Vi är alla som små barn…

… som testar gränserna för hur långt vi kan gå med vår uppkopplade tid. I alla fall om man ska tro professor Micael Dahlen som beskriver att det är ett mänskligt drag att ta saker lite för långt innan vi kan ta ett steg tillbaka. Oron, när det gäller våra vanor online är att vi, när vi upptäcker att vi har gått för långt kan ha väldigt svårt att backa.

Varken professorn eller jag tror att lösningen är att bromsa utvecklingen. Däremot att det är viktigt att hitta ett sätt att förhålla oss till allt som erbjuds… eller rättare sagt förhålla oss till hur vi använder alla möjligheter som finns. Precis som ett barn gärna kan testa om det går att få lördagsgodis när man är i affären en tisdag så är vi alla del av ett stort test kring hur uppkopplade vi kan vara innan det påverkar vårt mående.

Jag möter många som beskriver att de gärna skulle vilja vara lite mer nedkopplade men att det är svårt eftersom ”allt” är online idag. Och jag kan bara hålla med! Det är extremt utmanande att sköta sin ekonomi, planera resor, jobba eller ha koll på barnens aktiviteter utan att vara uppkopplad. Frågan är bara om ytterligare en scrollning i Facebook-flödet är helt nödvändig, eller om ännu en koll i mailen (innan läggdags) hjälper oss…
Visst kan det vara härligt att ha koll på det sociala nätverket och ibland kanske det faktiskt är viktigt att besöka inboxen från sängen, men om du känner det minsta uns av att vilja få mer tid över, sova bättre och känna dig lugnare så kan det vara läge att fundera på vad du vill lägga fokus på, hur ofta och hur mycket.

Professor Dahlen ville själv begränsa sin uppkopplade tid och bestämde sig för att göra så många armhävningar som han orkade varje gång han kände sug efter att kolla mobilen. Förutom att han blev väldigt bra på att göra armhävningar så märkte han också att behovet försvann många av gångerna. Hör Micael berätta om sina tankar hos Malou i TV4.

Kanske du, som så många andra funderar på att minska tiden online men inte riktigt kommer igång. Här kan du få inspiration för att göra en digital detox under en period. Tänk om det faktiskt kan bidra till att du får mer tid över, känner ökat lugn och sover bättre. Det är väl värt ett försök?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *