Digital detox – dags att sätta igång

En digital detox syftar inte till att leva ett asketiskt stenåldersliv utan att backa tillbaka några år i tiden – till dagarna då smartphone var ett okänt begrepp, när streamade TV-program var utopi och när vi ringde till varandra för att kommunicera. Syftet är att få en paus i tillvaron och fundera på hur man vill att den egna, digitala balansen ska se ut.

  1. Hur uppkopplad är du idag?
    En studie visade att vi tittar på vår mobil 150 gånger per dag! Är det verkligen möjligt?! Ladda ner en app som visar hur mycket tid du faktiskt är uppkopplad och på vad. Testa t ex Checky eller BreakFree. 
  2. Mental uppladdning – 
    Den digitala detoxen genomförs under två dygn, t ex fredag kväll till söndag kväll. Under den tiden låter du bli att koppla upp dig på internet. Du kan använda mobilen för att ringa, men inte surfa, messa, mejla etc. Eftersom jag inte vill skicka tillbaka någon till forntiden så kan du såklart kolla på ”tablå-TV”… du vet det där som visas i realtid och inte streamas.
    Fundera på varför du tar en digital detox. Är det för att du känner dig stressad och vill få mer lugn och ro? Kanske har du barn som du önskar se mer av IRL? Kanske tycker andra att du är för uppslukad av den digitala världen och du vill visa att du har koll på läget? 😉
  3. Koppla ner – 
    Vanans makt är stor och reflexen är snabb och kanske åker mobilen fram utan att du tänker på det i början. Vad kan du göra istället för att koppla upp dig? Finns det något roligt som du inte har hunnit göra på länge? Passa på nu – särskilt om du känner dig frustrerad över att inte kunna göra det som du är van vid.
  4. Hur känns det?
    Det finns ännu ingen diagnos som heter ”digitalt beroende”, men trots detta så upplever många att det är förvånansvärt utmanande att koppla ner. Handen söker sig automatiskt till telefonen, frustrationen över att behöva ringa någon kan vara stor och kanske känner du som Sarah som, när hon kopplade ner sig, kände irritation när gästerna börjar surfa under lördagsmiddagen. Eller så upplever du att tiden går lite långsammare, att hjärnan får vila och att livet blir lite lugnare.
    Fundera på vilka känslor som framkallas under detoxen!
  5. Den digitala balansen – 
    Jag får ofta frågan om vad som är lagom mycket uppkopplad tid och vad som är en ”bra balans”. Det gemensamma för människor som har en digital balans är inte antalet uppkopplade timmar eller hur många inlägg man gör i sociala medier. Istället handlar det om att man väljer själv när man är nåbar digitalt och när man är närvarande IRL.
    Vill du få mer tid över och en lugnare hjärna? Testa att stänga av mobilen tidigare på kvällen. Vill du se mer av tonåringen IRL och ha härligare samtal med din partner så kanske middagen ska vara nedkopplad tid? Vill du minska din tid på Facebook så kan det hjälpa att ta bort appen och istället gå in via webbläsaren  –  när du själv väljer! Oavsett hur din digitala balans ser ut så är det viktiga att du väljer något!

    Det värsta som kan hända om du gör en digital detox är att du inte upplever någon skillnad mot ditt vanliga liv. Det bästa som kan hända är att du får en lugnare hjärna, mer tid över, bättre relationer och en högre livskvalitet. Eller som en deltagare uttryckte det efter en digital detox:
    ”Det känns fånigt att jag inte har gjort så enkla åtgärder själv utan projektet, men det har blivit mindre uppkopplad tid för alla och mer lek… Det är skönt och avslappnande.”

    Lycka till med den digitala detoxen och hör av dig och berätta hur det har gått!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *